4.28.2011

Amerikansk påske

Har lært en ny ting nå! Amerikanerne feirer faktisk ikke påske med langfredag, palmesøndag osv. Visste ikke dette før jeg oppdaget at vi bare hadde 1 dag fri, og det var ikke engang påskefri. Dette er fordi USA er ikke har statsreligion, fordi de vil ha 100% religiøs frihet. Derimot synes jeg amerikanerne er søte med sin dobbeltmoral til ting, deres nasjonale motto er: In God we trust...
Men tilbake til påsken. Her feirer man påsken med familiemiddag på søndagen som er i påsken, men vår familie tok det på lørdag i stedet fordi vsøster måtte jobbe.
På fredag ble huset gjort klar for påskefeiring på ekte amerikansk måte. Men dekorasjoner og godterier i haugevis, små kaniner over hele huset!
Jeg bidro også med fastelavnsris som jeg og en venninne laget for et par uker siden, og i påska hang vi egg på dem (vforeldrene mine ble sjokkert når jeg sa at vi blåser ut innholdet av ekte egg og maler).
Lørdag kom altså flere vennepar og de eldre slektningene over for å spise stoor påskemiddag. Synes det var årets beste høytidsmat!
Jeg fylte 18 for en uke siden, men slapp ikke unna barnebordet. Alle slektningene her er nemlig over 90 og har ingen barn/barnebarn, så jeg, sønnen til et vennepar og vsøstrene mine ble altså barna, alle under 52, haha. Jeg klager ikke fordi da ble det også opp til oss å finne påskeeggene!
Her i USA gjemmer de massevis av påskeegg i forskjellige farger som er fylt med penger, godterier og småting. Det er om å gjøre å samle flest mulig i en kurv, jeg fant 10!
På søndag dro vforeldrene i kirka og pakket ned pynten, min første amerikanske påske var over.
Hundene var inkludert i dekorasjonene:


En annen ting som foregår her for tiden er bryllupshysteri. De er helt ville her over det engelske bryllupet!
Programmer, nyheter og artikler har gått kontinuerlig i flere uker her, alle kongelige er blitt dratt inn i det. Jeg kjøpte faktisk et blad her om dagen der det stod at man ikke behøvde å fortvile fordi William var opptatt, det fantes flere ledige kongelige som hadde vunnet det genetiske lotteriet, og under var et stort bilde av Martha! Haha, greit nok å droppe Ari Behn..
Tilbake til det engelske bryllupet så skal jeg, vmor og en venninne av henne stå tidlig opp i morgen for å dra til vsøster på Plaza i Kansas City. Der har hun fest for å se på bryllupet! Vi skal spise scones, cupcakes med bilde av paret printet på, bryllupskake med en kopi av Kates ring på toppen og se bryllupet på storskjerm. Det hele begynner kl 04.15, men betyr også at det bare blir halv dag på skolen for meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar